» hl.str. > hudba > rozhovor
převzato: www.reggae-vibes.com
autor: Peter I

Leonard Dillon - rozhovor str. 5/5

str. 12345

Ale co to LP "Everything Crash"? To je velmi povedené album, oblíbené mezi fanoušky Ethiopians. Když někde zazní jméno Ethiopians, často se stočí řeč právě k této desce.

No já jsem zrovna nahrál tu skladbu pro Coxsona a on podle ní pojmenoval celé album.

Většina skladeb vznikla při témže nahrávání? Nebo to byla spíš kompilace nahrávek ze sedmdesátých až začátku 80. let?

Ano. Některé vznikly během stejného nahrávání.

A jak se stalo, že jsi opět nahrával pro Downbeat?

Na čas jsem zmizel z hudební scény. Nejkratší cesta , jak se vrátit před publikum, vedla přes Studio One. Tak jsem se vrátil. Když potřebuješ být slyšet a získat ohlas, Studio One je značka, která tě opravdu vystaví. Každý má rád Studio One. Každý ho zná a uznává. I když Coxsone nepatří k těm, co dobře platí. U něj nejde nahrávat pro peníze. Nahráváš pro jeho label a to tě proslaví, protože Studio One je zaručená známka kvality.

Z tohoto období také pocházejí skladby "The Prophet" a skvělá "Incessantly"? Nebo jsou starší?

Ne, jsou z té doby, začátek osmdesátých let. Skladby "Cherry Pie", "When Will Be The End" a další.

Ale některé z nich se na albu vůbec neobjevily. Pokud vím nebyly vydány nikdy, což je velká škoda. Měl je vydat, ale nevydal.

Ne, opravdu se jich na desce moc neobjevilo. Coxsone má teď hromadu mých skladeb. Když jsme bydlel v New Yorku, nahrál jsem pro něj asi třicet písniček. Myslím, že z nich nevydal ani polovinu. Ale on je člověk, který měl vždycky spoustu nevydaného materiálu.

Řekni mi něco víc o skladbě "Incessantly", je moje oblíbená.

Není to nic jiného než prostá pravda, "Vždy jsem bojoval proti chudobě" víš. Někdy jsem přežíval jen díky prodeji trávy. Ganja business. Občas jsem prodal někomu matroš... To byla fakt pravda, stesk přímo od srdce. "Incessantly I man fight to resist poverty, mainly sellin' collie to collie, to keep I and I man family from going totally hungry" ("Nepřetržitě bojuji proti chudobě, hlavně prodejem ganjy, abych uchránil rodinu před hladem") Chápeš co tím myslím? To jsou přirozené věci. Někdy člověk přežívá ze dne na den a o tom jsem zpíval.

A co album "Prophecy", které vyšlo roku 1986 na labelu Nighthawk. Hrají na něm Gladiators. Celým názvem se jmenuje "Dread Prophecy"?

"Dread Prophecy"? Ano. To vyšlo na Nighthawk. No sám poznáš podle textu: "One prophet come two prophet come all a dem to the same somet'ing" ("Objeví se jeden prorok, objeví se druhý, pokaždé jde o to samé"). Jak už bylo řečeno, v téhle době i v kterékoliv jiné, jsou přirozené věci které se dějí a nebo se teprve stanou.

A "The Prophet", kterou si tehdy nahrál i pro Coxsona.

To není o prorokovi. Miluji proroctví (smích), miluji historii. Hodně čtu. A když jde o každodenní události, proroctví, historii jsem u toho, chápeš? To jsou všechno věci, o kterých si čtu.

Jak za sebe hodnotíš 90. léta? Zmínil jsi svoje album "On The Road Again".

A ještě jedno album. "Owner Fe De Yard".

To byla kompilace starého materiálu od vydavatelství Heartbeat.

Jo.

A v Heartbeat ti náležitě zaplatili? V katalogu mají minimálně tři tvoje tituly.

Ne pane, s nimi mám jednu z nejhoších zkušeností. Heartbeat, Sonia Pottinger, Niney, všechno špatnej tah. Coxsone k nim patří taky, ale od něj jste dostali aspoň něco. Z Coxsona jste dostali deset procent. Od Nineyho a Sonii Pottingerové vůbec nic, normální podfuk. Ale na devadesátá léta si nestěžuji. Co mi chybělo v předchozích letech, jsem si vynahradil v devadesátých. Začal jsem hodně koncertovat, ne jako v 60. nebo 70. letech. V 90. letech jsem toho najezdil hodně a vydal jsme album. "Tuffer than Stone", znáš ho?

Ne, nikdy jsem ho neviděl. Pro koho to bylo?

Pro label Sankofa Music z Francie. Znáš Sankofa Blackstar?

Kdo se na něm podílel?

Hudebníci byli z Eruption Crew. S nimi jsme jezdil turné do roku 2001. Jezdili jsme na Reggae Bash (festival ve Francii, pozn. př.).

A poslední deska, kterou si vydal opět u Coxsona, se jmenuje "Mystic Man"?

Jo, ta je poslední.

Všechno nové skladby, nebo taky něco z dosud nevydaného staršího materiálu?

Nové i nějaké, které už dlouho nikdo nevydal.

Co si myslíš o míchání skladeb z různých období? Nové technologie dohromady se starými analogovými nahrávkami. Mně to zní přinejmenším trochu zvláštně. Ale já z toho slyšel zatím jen jednu zvláštní skladbu.

Já nevnímám současný zvuk jako jiný nebo odlišný. To, co slyším dnes není nic ve srovnání s tím co už tu je a vždy bude. Žádná hudba, která dnes vychází, není nová. Za prvé proto, že v ní není žadná tvořivost, stále jen přehrávají staré riddimy. Tihle lidé se proslavili na mé skladbě "Engine 54". Sizzla si vzal můj track číslo jedna a udělal si z něj hit. A spousta dalších používá staré riddimy, nemůžu hodnotit jejich hudbu. Ničím mě neinsiprují, nic mi nedávají. Neposlouchají mě, aby se něco naučili vytvořit. Jak už jsem říkal, "jedí ze špinavého talíře" (smích)!

(smích)

Protože my z těch talířů jíme už dávno, víš. Nesměj se (smích). Vždyť je to pravda, ne?

Ano.

Musejí být kreativní. Musí. Když vidím nějakého z těch producentů, kteří stále předělávají stejné skladby, říkám jim: "Vy jste ti, kdo kazí hudbu. Šetříte za muzikanty. Chcete jen přijít do studia, zajamovat na starou pecku, zajamovat na novou a to je všechno! Myslí, že s tím dojdou daleko, ale nedojdou.

Tobě tedy s ohledem na minulost přijde současná hudba jakoby ve spánku. Více či méně přešlapující na místě, tak to vnímáš?

Ano. To je důvod, proč se my veteráni, musíme probudit. Proto jsem zpátky ve studiu a vymýšlím nové riddimy. Ze stejných důvodů jsem také Coxsonovi řekl, že nebudu zpívat na staré podklady. Musel pro mě najít nové linky, a on mě nechal, abych si je vytvořil sám. Dělám to taky proto, aby věděl, jaký o to mám zájem. Až se do toho pustím, budu tvořit celé album. Mám už pár pecek, takže trvám na tom, že dodělám celé CD. Tentokrát to bude opět produkce Ethiopan a uslyšíte ten rozdíl. Znovu uslyšíte ten rozdíl. Protože, když si produkuji vlastní věc, tak přežije.

Kdo to vydá?

Myslíš která společnost? To ještě nevím, nejdřív si musím udělat průzkum, s kým se dá udělat nejlepší obchod. A když říkám nejlepší, mám na mysli, že dostanu zaplaceno, co jsme si dohodli. Nemluvím o výši příjmu. Mám na mysli dohodu, která mi zajistí, že peníze přijdou, kdy mají.

Takže to tě ještě čeká.

Ano. Nad tím nyní medituji.

Když se ohlédneme za všemi úspěchy, kterých si s Ethiopians dosáhl, jak by si to v tuto chvíli zhodnotil?

Jako jestli se mi líbilo, vše čím jsem prošel?

Ano. Co cítíš, když se ohlédneš za svým životem?

Veškerá ta zkušenost? Šel bych do toho znovu (smích)! Klidně bych si dal stejné kolečko. Ničeho nelituji. I když moje zkušenosti z hudební branže jsou dost nešťastné, je to jen proces učení. Šel bych stejnou cestou.

Život je jedna dlouhá lekce, že?

Svatá pravda.

sipka zpet nahoru

str. 12345

článek převzat z www.reggae-vibes.com
autor: Peter I
volně přeložil: Kryshpeen

TOPlist Valid XHTML 1.0!